Georg Jacob Steenke – biografia budowniczego Kanału

Jesteście ciekawi, kto stoi za największą atrakcją w naszym regionie i obecnie jedynym miejscem na świecie, gdzie statki poruszają się po trawie? Poznajcie sylwetkę budowniczego Kanału Elbląskiego – Georga Jacoba Steenke.

Georg Jacob Steenke (ur. 30 czerwca 1801 w Królewcu, zm. 22 kwietnia 1884 w Elblągu) był pruskim inżynierem i konstruktorem systemu pochylni na Kanale Elbląskim. Jego ojciec, Johann Friedrich Steenke, był kapitanem portu w Pilawie (obecnie Bałtyjsk) i powołał do życia pierwszą morską służbę ratowniczą. Steenke studiował prawo, ale śmierć ojca przerwała jego edukację. Zamiast tego, przyszły inżynier terminował u mistrza ciesielskiego, a następnie studiował na Akademii Budownictwa w Berlinie. Po ukończeniu nauki, został mistrzem budowlanym.

W roku 1833, Georg Jacob Steenke ukończył budowę Kanału Sekenburgskiego (Seckenburger Kanal) w dolnym dorzeczu rzeki Niemen, zleconą przez hrabiego Keyserlinga. Następnie przybył do Elbląga, gdzie opracował projekt połączenia jezior Pojezierza Iławskiego i budowy Kanału Elbląskiego. Jego genialne rozwiązanie pozwoliło statkom pokonać blisko 100-metrową różnicę poziomów wody pomiędzy akwenami stanowiącymi część kanału. Wykorzystał pochylnie z suchym grzbietem, na które wpływały statki, przewożone następnie do kolejnego akwenu.

Po przejściu na emeryturę, Steenke mieszkał we wsi Czulpa, koło Małdyt, nad zbudowanym przez siebie kanałem. Za swoje osiągnięcia nadano mu honorowe obywatelstwo dwóch miast: Elbląga i Miłomłyna. W 1855 roku nazwano nieistniejącą obecnie miejscowość Stankowo (Steenkenwalde) jego nazwiskiem. Obelisk upamiętniający inżyniera stoi w pobliżu pochylni Buczyniec nad Kanałem Elbląskim.

Długo nie było znane żadne zdjęcie Georga Jacoba Steenkego, ale w 2018 roku historyk Lech Słodownik zidentyfikował jego wizerunek na odnalezionym w elbląskim archiwum druku pamiątkowym z 1903 roku, wydanym z okazji 75-lecia Elbląskiego Towarzystwa Rzemieślniczego.

Przejdź do treści